< eMpuNyA bLoG >

< eMpuNyA bLoG >
~jAmaRRiAh nAmE ny~

...' tiada kata yg dpt m'gubati ati ini dgn seribu bicara'...

~Ungkapan Dari Hati~

..Kesedihan Itu Perlu Untuk Menjadi Kekuatan..




..MENJADI DIRI SENDIRI ITU PERLU DARI MENJADI ORANG LAIN..


kAwAn

April 26, 2010

REMAJA MASA KINI

zmn smkin moden,mkin cnggih,mkin maju ade la slh 1 mtlmt ngra utk m'bri k'prluan yg selesa utk msyrkt mlysia amnya utk klngan remaja..ia s'cra tdk lgsung tlh m'bri impak yg negatif kpd remaja zmn kini...tdk d nafikn ia jgk m'ymbang kpd prbhan positif dr segi ekonomi,p'bgunan,p'industrian & byk lg...ttpi bgmane thp sosial msyrkt ngra terutama remaja d mane golongan ini laa yg akn meneraju ngra pd ms akn dtg..
k'blkgan ini t'lalu byk gejala negatif yg m'lbtkn remaja..ini m'njukkn p'lakuan sosial yg negatif dlm bntk devian sosial tdk s'harusnye ia m'jd p'tnjuk ke ats kelmhn msyrkt utk m'bdyakn p'bgunan s'cra positif yg b'teraskn prinsip dan nilai2 murni k'mnsiaan srta ngra..
aktvt spt lumba haram,buli,seks bebas,p'gduhan,bunuh,dadah & byk lg..ia bkn laa 1 p'kara yg br d ngra kite..kdg kala kite alpa dgn gejala yg d lakukn golongan ini..kite hny fokus kpd politik,sukan & hiburan...tdk d nafikn ia jgk harus d bri kn phtian tp kite harus m'nitik brt kn golongan ini krn ia tnggak ngra suatu hari nnti..
ibu bapa jgk harus m'bri p'htian,ksh syg dan didikan agama..bkn hny m'cri k'mewahan duniawi shj..aku jgk pny adk2 yg mkin mngkat remaja aku jgk risau dgn mslh ini...aku wisau dgn fenomena yg b'laku kpd remaja krn jk tdk d kwl ia akn m'rosakkn ank bgsa sendr..
aku nk gtaw nie ade kata2 d ats aku amek dr etika yg aku bc utk aku jd kn rjkan..

No comments: